top of page

Η Volkswagen κλείνει εργοστάσια και απολύει εργάτες, σοκαρισμένη η Γερμανία

  • Writer: AsfalosTvRadio
    AsfalosTvRadio
  • Oct 30, 2024
  • 3 min read







Τα... «νεκρά κλαδιά» που σκόπευε πριν από μερικές εβδομάδες να κόψει η Volkswagen, είναι πολύ περισσότερα από ό,τι θα μπορούσαμε να φανταστούμε.


Αν η πληροφορία για το πιθανό κλείσιμο εργοστασίου στη Γερμανία, για πρώτη φορά στην ιστορία της, είχε προκαλέσει σάλο και ακραία ανησυχία, τώρα η ανακοίνωση των συνδικάτων, μετά από ακόμη έναν γύρο διαπραγματεύσεων με την πολυεθνική, ότι πιθανόν θα κλείσουν και τα τρία εργοστάσια, έχει κυριολεκτικά προκαλέσει πανικό στη χώρα, που ήδη βρίσκεται σε ύφεση και αντιμετωπίζει μια οικονομική κρίση που δεν δείχνει σημάδια επίλυσης.


Οι πωλήσεις αυτοκινήτων δεν έχουν φτάσει στα προ πανδημίας επίπεδα και η εταιρεία παρουσιάζει εκτεταμένη ζημία. Τα τελευταία χρόνια η Volkswagen έχει στοιχηματίσει στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων με στόχο να σταθεί τροχοπέδη, στην ανοδική πορεία της αμερικανικής Tesla.


Αλλά ακόμα κι αν οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνονται, ο ρυθμός είναι πολύ αργός και η γερμανική πολυεθνική υποφέρει από τον ανταγωνισμό όχι μόνο από τον Τεξανό ανταγωνιστή της, αλλά και από τις «επιθετικές» κινέζικες αυτοκινητοβιομηχανίες.


Το μερίδιο αγοράς που κατέκτησε η VW με τα ηλεκτρικά οχήματα είναι χαμηλότερο από το αναμενόμενο, λόγω του σκληρού ανταγωνισμού. Γενικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να πωλούνται χαμηλά για διάφορους λόγους: υψηλές τιμές, δυσκολίες συντήρησης, έλλειψη επαρκούς αριθμού σταθμών φόρτισης, αύξηση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας. Σε βαθιά κρίση βρίσκονται και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες με έδρα την Ευρώπη.


Η απόφαση του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου που ανάγκασε την κυβέρνηση του Βερολίνου στα τέλη του 2023 να αποσύρει τα κίνητρα αγοράς προκάλεσε πτώση 32% στις πωλήσεις τους πρώτους οκτώ μήνες του τρέχοντος έτους. Η παραγωγή επηρεάζεται επίσης εδώ και μερικά χρόνια από την αύξηση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας - συνέπεια του αποκλεισμού που επέβαλε η Δύση στο ρωσικό φυσικό αέριο μετά την εισβολή στην Ουκρανία από τα στρατεύματα της Μόσχας - και την αύξηση των τιμών ορισμένων πρώτων υλών.


Αντί να υπομείνει τη μείωση των κερδών για μερικά χρόνια, περιμένοντας να επιστρέψει στην ανάπτυξη, η πολυεθνική αποφάσισε να κάνει αυτό που κανείς δεν θα φανταζόταν ποτέ: να κλείσει τα εργοστάσιά της στη Γερμανία και να απολύσει πολλές χιλιάδες εργάτες και υπαλλήλους. Πριν από περίπου ένα χρόνο η εταιρεία άρχισε να μειώνει το κόστος, εφαρμόζοντας μια αυστηρή πολιτική περιορισμού και εξοικονόμησης πόρων, εξαλείφοντας τα λιγότερο κερδοφόρα μοντέλα από τις γραμμές συναρμολόγησης, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων ηλεκτρικών.

Τώρα όμως, η διοίκηση αποφάσισε ότι είναι απαραίτητο να περάσει στη δεύτερη φάση. Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, στη Γερμανία θα μπορούσαν να αποκοπούν έως και 15.000 εργαζόμενοι σε σύνολο 296.000 .


Η Γερμανική κυβέρνηση, υπό την ηγεσία ενός ολοένα και πιο «ξεθωριασμένου» και απονομιμοποιημένου Scholz, υποσχέθηκε ότι θα κάνει ό,τι είναι δυνατό για να αποφύγει το κλείσιμο εργοστασίων και να μειώσει τις «απολύσεις» στο ελάχιστο, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει κάνει δώσει άμμεση και ουσιαστική απάντηση.


Για να περιοριστούν οι περικοπές (ένα μέρος των οποίων θα γινόταν ούτως ή άλλως) σύμφωνα με τη Handelsblatt , η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία που ιδρύθηκε το 1937 θα μπορούσε να «συμβιβαστεί» με μείωση μισθών κατά 10% (σε αντίθεση με τα συνδικάτα των εργαζομένων που ζητούσαν αύξηση τουλάχιστον 7%) να εφαρμοστεί σε όλους τους εργαζόμενους, στους οποίους επιπλέον θεωρήθηκε απαραίτητο να προστεθεί επιπλέον περικοπή επιδόματος αξίας 8% του επί του μισθού. Τα παραπάνω, με την προϋπόθεση ότι η αυτοκινητιστική κρίση δεν θα επιδεινωθεί και δεν θα επεκταθεί.


Το διοικητικό συμβούλιο ελπίζει επί του παρόντος ότι το νέο Volkswagen ID.2, ένα πιο προσιτό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα οδηγήσει σε αύξηση των πωλήσεων από το επόμενο έτος. Το όχημα, πιθανόν να κυκλοφορήσει στην αγορά το δεύτερο εξάμηνο του 2025 σε τιμή κάτω των 25 χιλιάδων ευρώ, κατακτώντας νέα μερίδια αγοράς.


Στο μεταξύ, όμως, τα συνδικάτα απειλούν με μάχη. «Εάν χρειαστεί, δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι θα διαδηλώσουν μπροστά στα εργοστάσια της Volkswagen και στους δρόμους» απείλησε ο Thorsten Grögerm, ο επικεφαλής των διαπραγματεύσεων της αντιπροσωπείας της IG Metall, ενώ η Daniela Cavallo, επικεφαλής του παγκόσμιου «Works Council» της εταιρείας, έκρινε την συμπεριφορά των διευθυντών, και συγκεκριμένα του διευθύνοντος συμβούλου Oliver Blume και του διευθυντή Thomas Schaefer, ως «απαράδεκτη» και «άθλια».

Οι πρώτες προειδοποιητικές απεργίες έχουν ήδη ξεκινήσει και στο τέλος του χρόνου θα ξεκινήσουν οι πιο μαζικές κινητοποιήσεις, σπάζοντας μια παράδοση συναυλιών που είναι στη μόδα εδώ και αρκετά χρόνια.


Εκτός από το κλείσιμο τριών εργοστασίων, ο όμιλος Volkswagen (που περιλαμβάνει τις μάρκες Porsche, Audi και Seat) θα μειώσει σίγουρα την παραγωγή και επομένως το προσωπικό, και στα εργοστάσιά του που είναι διάσπαρτα σε όλη την Ευρώπη. Το εργοστάσιο της Audi στις Βρυξέλλες είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα κλείσει.

Επιπλέον, η εταιρεία επιθυμεί να μειώσει την μισή δυναμική στο Zwickau της Σαξονίας, όπου κατασκευάστηκαν τα πολυπόθητα Trabants την εποχή της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Η κρίση απασχόλησης θα μπορούσε να πυροδοτήσει περαιτέρω το κλίμα στις ανατολικές περιοχές της Γερμανίας, όπου η κρίση και η ξενοφοβική προπαγάνδα τροφοδοτούν μια άνθηση της ακροδεξιάς και της συντηρητικής αριστεράς που έχει αποσχιστεί από το Δημοκρατικό σοσιαλιστικό κόμμα «Linke».






Comments


bottom of page